Kasza – (nie) tylko dodatek do obiadu
Ponad 93% matek biorących udział w sondażu przeprowadzonym w ramach 4. edycji kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień” podaje kasze w formie dodatku do dania obiadowego. O połowę mniej, bo jedynie 46% respondentek, wykorzystuje ten produkt np. w sałatkach, a niespełna 5% z nich spożywa kaszę na śniadanie.
Kasza to uniwersalny produkt, który może być włączony do codziennego jadłospisu na wiele sposobów. Jednak jak wynika z sondażu[1] przeprowadzonego na zlecenie Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, organizatora kampanii „Lubię kaszę”, niestety wciąż mamy problem z wykorzystaniem potencjału kulinarnego kaszy.
Większość ankietowanych mam deklarujących spożywanie kaszy włącza ten produkt do codziennej diety jako dodatek do obiadu (93%). W ten sposób na polskich stołach najczęściej goszczą: gryczana (91%), jęczmienna (77%) i pęczak (74%).
Tylko połowa badanych respondentek (50,9%) wykorzystuje kaszę jako składnik innej potrawy, np. wypieków, pasztetów czy kotletów. Zaskakujący natomiast jest fakt, że tylko niespełna 5% ankietowanych mam sięga po ten produkt w czasie śniadania.
– Kasza to nie tylko dodatek do posiłków – może stanowić także główny element codziennego dania. Królowa jaglana może być podana zarówno w formie złocistych placków czy truskawkowego musu, jak i delikatnych klopsików w towarzystwie pomidora. Jęczmienną możemy serwować w zupie lub zrobić z niej pasztet, zaś pęczak podać w formie pysznej sałatki „Tabbouleh” z siekanym bobem. Możliwości wykorzystania kaszy jest naprawdę wiele – zachęca Maia Sobczak, autorka bloga „Qmam kasze”, ambasadorka kampanii „Lubię kaszę”.
Kasza jest również wpisana w menu najmłodszych – ponad 92% matek twierdzi, że przygotowuje i podaje ją swoim pociechom. I także w przypadku dzieci – kasza serwowana jest najczęściej jako dodatek do dania obiadowego (tak deklaruje aż 75% pytanych mam). Na drugim miejscu, z wynikiem 67%, uplasowały się desery . W taki sposób najmłodsi najchętniej jedzą mannę (78%) i kukurydzianą (57%). Najrzadziej wskazywane zaś były m.in. jaglana (34%), kuskus (15%) czy jęczmienna (12%).
Informacje o kaszy, porady oraz autorskie przepisy można znaleźć na stronie internetowej www.lubiekasze.pl oraz fanpage’u facebook.com/lubiekasze.
Działania sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych. Organizatorem kampanii jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.
O kampanii „Lubię kaszę…”
Ogólnopolska kampania „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień” ma przekonać Polki i Polaków, że warto jeść kaszę częściej i uwzględnić ją w codziennej diecie. Na potrzeby kampanii powstała strona internetowa www.lubiekasze.pl, dzięki której można poznać różne rodzaje i walory zdrowotne kaszy, dowiedzieć się, jak przekonać do niej dzieci oraz zamieszczać własne przepisy na dania z kaszą.
Więcej informacji: www.lubiekasze.pl
[1] Kwestionariusz badawczy został przygotowany przez agencję SW RESEARCH w kwietniu 2016 r. metodą sondażu internetowego na próbie N=1005 wśród polskich matek dzieci w wieku 3-18 lat