Jak nie stracić na sprzedaży samochodu?
Kiedy w końcu zdecydujesz się na sprzedaż swojego pierwszego lub kolejnego samochodu zawsze pojawia się problem – jaką cenę wskazać? Nie jest to łatwe, bo nasze „stare” auto zawsze znaczy dla nas więcej, mamy do niego pewien sentyment i choć świadomi jego wad i zużycia przed sami przed sobą nie chcemy przyznać jaką rzeczywistą wartość rynkową ono posiada.
Zapada decyzja – kupujemy nowy samochód. I co dalej? Oczywiście wybieramy nowe auto – markę, model, kolor, jeździmy na jazdy próbne itd. A co z poprzednim samochodem? O ile nie jest nam już dłużej potrzebne albo nie zaplanowaliśmy, że przeznaczymy go dla syna czy córki, którzy właśnie zdobyli prawo jazdy, to decydujemy się na sprzedaż.
Sprzedaż używanego samochodu nie jest tak łatwa jak by się mogło wydawać. Po pierwsze, na rynku jest całe mnóstwo samochodów, a ich liczba ciągle rośnie z uwagi na sprowadzanie aut z zagranicy. Kolejna rzecz – atrakcyjne oferty producentów samochodów, wyprzedaże ostatniego rocznika – te wszystkie zabiegi mają zachęcić do zakupu nowego samochodu. Konkurencja jest duża. Jak więc się przebić i zainteresować kogoś swoją ofertą?
Sposoby są różne – od mniej lub bardziej kreatywnych opisów samochodów w serwisach ogłoszeniowych po stopniowe obniżanie ceny. To właśnie cena wydaje się być głównym czynnikiem, który buduje zainteresowanie potencjalnego kupującego. Sztuką jest podać taką cenę, na której nie stracimy, będzie odpowiadała wartości auta i rzecz jasna – atrakcyjna.
Na czym oprzeć wycenę? Pomysły są różne. Jedni sugerują się wyceną dokonaną przez ubezpieczyciela, która jest podstawą do naliczenia składki ubezpieczeniowej. Pod uwagę brane w niej są takie elementy jak rocznik, marka, model, wyposażenie wewnętrzne, przebieg, stopień zużycia auta czy dodatkowe wyposażenie, np. sprzęt audio. Można też skorzystać z internetowych serwisów, które dokonują automatycznej wyceny na podstawie podanych parametrów. Najczęściej serwisy takie szacują wartość auta według Eurotax.
Kolejnym sposobem na zbycie „starego” auta jest skorzystanie z firm, których działalność opiera się o skup używanych aut. Wizyta przedstawiciela takiej firmy, jest równoznaczna z dokonaniem fachowej wyceny auta, ponieważ najczęściej dokonują jej osoby, które posiadają wiedzę i doświadczenie w branży motoryzacyjnej, a ponadto orientują się w aktualnych cenach na rynku aut używanych. Niekwestionowanym plusem korzystania z usług takiej firmy jest to, że nie tylko wycenią samochód, ale i dokupią go (nawet za gotówkę), co sprawia, że mamy z głowy całe zamieszanie związane z próbą sprzedaży samochodu i wizytami niezdecydowanych kupujących.
Które rozwiązanie wybrać? To zależy od wielu czynników, między innymi tego jak bardzo znamy się na samochodach i orientujemy w rynku używanych aut oraz jak szybko chcemy sprzedać poprzedni samochód. Dla osób ceniących wygodę i tych, który chcą szybko sprzedać samochód najlepszą opcją wydaje się skorzystanie z usług firmy odkupującej używane auta. Oszczędzi to nam wiele czasu i problemów związanych z wyceną.
Artykuł przygotował rzeszowski oddział Celauto: celauto.pl