Niesforny Bram – film dla dzieci

 28.02. Siedmioletni Bram jest bardzo podekscytowany tym, że zaczyna naukę w szkole. Myśli wiele o otaczającym go świecie, jest ciekawy wszystkiego i potrafi zadać sto pytań na minutę. Okazuje się jednak, że nowy nauczyciel ma zupełnie inny pomysł na naukę pierwszaków niż chłopiec. Czy Bram i jego wychowawca pokonają trudności i znajdą wspólny język? Niesforny Bram to film szczególny ze względu na ciekawie zarysowaną relację między światem dorosłych i dzieci, a także konstrukcję filmowej opowieści.

Bram jest wyjątkowo ciekawskim chłopcem. Nie może usiedzieć w miejscu i ma głowę pełną pytań i pomysłów. Jego zachowanie nie stanowiło do tej pory problemu, ale sytuacja zmienia się od dnia, w którym chłopiec zaczyna naukę w szkole. Początkowo podekscytowany tym, że będzie to miejsce, gdzie dostanie odpowiedź na wszystkie nurtujące go pytania, z czasem zaczyna mieć problem z rutyną i zasadami panującymi w klasie. Jego wychowawca po wielokrotnym zwracaniu mu uwagi zaczyna tracić cierpliwość. Tak zaczyna się seria zabawnych nieporozumień między Bramem i nauczycielem, jednak dzięki zaangażowaniu i pomysłowości ich obu, a także rodziców chłopca pojawi się szansa na porozumienie i uczynienie ze szkoły miejsca, w którym Bram będzie się czuł szczęśliwy.

o reżyserce:

Anna van der Heide (ur. 1978) – ukończyła wydział reżyserii w Akademii Teatralnej w Maastricht (Holadia). Filmem zajmuje się od 2006 roku. Zaczęła od seriali dla dzieci. Niesforny Bram jest jej pierwszym filmem długometrażowym.

Analiza psychologiczna dla nauczycieli i rodziców, którzy chcą porozmawiać z dziećmi o filmie.
Opracowała: Joanna Giereło

Bram to 6-letni chłopiec – pomysłowy, ciekawy świat a i bardzo energiczny. Idzie do 1 klasy z wieloma wyobrażeniami o tym czego się tam nauczy i pytaniami na które chce znaleźć odpowiedź. Rzeczywistość okazuje się rozczarowująca dla chłopca. Bramowi jest trudno dopasować się do nowego środowiska pełnego zasad. To historia chłopca z widoczną nadpobudliwością psychoruchową, jednak z pozytywnym zakończeniem!

Tematy i pytania do poruszenia z dzieckiem:

  • Szkoła

Pójście do nowej szkoły jest dużym przeżyciem dla wszystkich dzieci. Film pokazuje jak wyglądają zajęcia w szkole, panujące tam zasady, oczekiwania nauczycieli, ale też przyjaźnie klasowe.

  • Jakie wyobrażenia o szkole miał Bram? Czego się chciał nauczyć? A czego ostatecznie się nauczył?

Tu można dzieci nakierować na to, że nauczył się budować dobre relacje (z koleżanką, z nauczycielem Visem) i dowiedział się, że potrafi pokonywać trudności. Warto dzieci zapytać o ich wyobrażenia dotyczące szkoły (Jakie one były i czy się sprawdziły?).

  • Różnice i ich akceptacja.

Co wyróżniało Brama od innych dzieci? Był bardzo energiczny, dużo się ruszał, miał mnóstwo pomysłów. Niektóre nasze szczególne cechy przydają się w jednym miejscu, ale w innym mogą być źródłem problemów, np. Bram miał dużo energii, ale w szkole trudno mu było przez to wytrwać w ławce;

  • Jak się czuł Bram, kiedy wszyscy dorośli oczekiwali

od chłopca, że się zmieni? Jak się zmieniło jego podejście do szkoły? Po czym można to poznać?
Niepowodzenia szkolne i ciągle uwagi spowodowały, że chłopiec udawał chorobę żeby nie iśćna zajęcia, ale też uciekł ze szkoły.

  • Czy musimy zmieniać innych żeby się z nimi „dogadać”?
    Dlaczego młodemu nauczycielowi Marcowi, udało się z energicznym Bramem ?

Tu warto zwrócić uwagę dzieci na to że Pan Marc zaakceptował (nie próbował zmienić)chłopca. Nie przejmował się machaniem nóg Brama tylko pozwalał im się wybiegać. Nauczyciel zorganizował osobny stolik, przy którym chłopiec mógł się lepiej skoncentrować. Chłopiec nie dostawał kar za to czego nie mógł zmienić.

  • Czym jest akceptacja?

Polubienie drugiej osoby z różnicami które widzimy. Dostrzeganie w nich wartości a nieproblemu. Zaakceptować to też nauczyć się postępować z drugą osobą.

  • Motywacja do nauki

Film jest bardzo dobrą wskazówka dla wszystkich pedagogów i rodziców, jak zmotywować swoje dzieci do pracy – poprzez szukanie sensu w tym, co dziecko ma robić. Bram chciał zbudować rakietę i wyruszyć nią w kosmos razem z rodziną. Mama pomogła mu uzmysłowić że matematyka jest niezwykle ważna, żeby osiągnąć ten cel.
A czy Wasze dzieci wiedzą, w czym dla nich ważnym nauka ma być pomocna?

ECK o kampanii Dzieciaki na Horyzoncie:

Kampanię Dzieciaki na horyzoncie kierujemy do dzieci, rodziców, opiekunów, nauczycieli oraz twórców filmowych.  Zależy nam na tym, aby w poprzez nasze działania dawać widzom możliwość spotkania z wyjątkowym kinem, uczyć jak się nim bawić, jak je analizować czy wreszcie – jak samemu je tworzyć.

Edukację filmową, dystrybucję filmów dla dzieci i kierowany do profesjonalistów program rozwoju projektów filmowych opieramy na filmach tworzonych z myślą o najmłodszych, które zdobyły uznanie widzów w krajach, w których powstały i zostały wyróżnione nagrodami na zagranicznych festiwalach.

Zależy nam na tym, aby w Polsce coraz częściej gościło na ekranach ciekawe i mądre kino dla dzieci. Jego wartością są wyjątkowe historie, niezwykła estetyka i potencjał, który można wykorzystać w pracy i zabawie z najmłodszymi.

Kampania Dzieciaki na horyzoncie to możliwość spotkania z kinem tworzonym z myślą o wrażliwych i mądrych widzach, jakimi są najmłodsi.

 Termin:

28 lutego, sobota

Godz. 13.00, 15.00

Bilet:

12 zł

Miejsce:

kino ECK