Jak kupować żywność online?
Jak podają badania firmy Gemius, co czwarty internauta kupuje w sieci produkty spożywcze. Jednocześnie, niezmienny pozostaje nasz sceptyczny stosunek wobec kwestii bezpieczeństwa tego typu transakcji. Jak sprawdzić wiarygodność sklepów online przy nabywaniu artykułów żywnościowych?
Wśród zalet zakupów dokonywanych w sieci najbardziej zachwalamy możliwość korzystania z oferty sklepu przez całą dobę, dostawę produktów do domu, atrakcyjne ceny oraz oszczędność czasu. Doceniamy również większy niż w standardowych punktach sprzedaży asortyment oraz większą liczbę informacji o dostępnych towarach. Dlaczego więc, pomimo pozytywnych opinii na temat zakupów internetowych, wciąż tak niewiele osób decyduje się na uzupełnianie kuchennych zapasów w ten sposób?
Przezorny zawsze ubezpieczony
W przeciągu ostatnich lat radykalnie zmieniliśmy zdanie o zakupach przez Internet. Ten sposób zawierania transakcji kojarzymy dziś z oszczędnością czasu i pieniędzy. Wciąż jednak problematyczna okazuje się kwestia bezpieczeństwa. Choć wiele osób obawia się internetowego oszustwa, według raportu „Opinie o bezpieczeństwie w Internecie” CBOS, zaledwie 7% Polaków padło ich ofiarą. By ustrzec się przed internetowymi przestępstwami podczas dokonywania zakupów online, warto upewnić się, czy punkt sprzedaży posiada odpowiednie zabezpieczenia. Istotną kwestią są zarówno certyfikaty strony, opinie innych użytkowników, jak i jasno określone warunki sprzedaży. – Podczas internetowych zakupów warto zwrócić uwagę na regulamin zawieranych transakcji, sposób wysyłki i to, czy jest ona dostarczana przez znane i wiarygodne firmy kurierskie. Ważne również, by należności regulować tylko poprzez certyfikowane platformy płatności internetowej – podpowiada Joanna Sobyra, ekspert Segafredo Zanetti Poland, założyciela www.sklepsegafredo.pl. – W przypadku produktów spożywczych, charakteryzujących się określonym terminem przydatności do spożycia, równie ważne są warunki reklamacji. Regulamin powinien umożliwiać wymianę uszkodzonego towaru na pełnowartościowy lub zwrot pieniędzy, w sytuacji gdy jest on niedostępny – dodaje ekspert. Podczas pierwszych zakupów w sklepie internetowym warto także sprawdzić, czy udostępnia on informacje o założycielu i bezpośrednie dane kontaktowe, dzięki którym łatwo dotrzemy do odpowiednich osób w razie pytań lub wątpliwości.
Sprawdź u źródeł
Ze względu na specyfikę produktów żywnościowych, warto kupować w sklepach internetowych, które gwarantują świeże towary i ich szybką przesyłkę. Dobrym źródłem są witryny stacjonarnych, lokalnych supermarketów i delikatesów lub punkty założone bezpośrednio przez producenta. W przypadku pierwszego kanału, niewątpliwą zaletą jest szeroki asortyment i możliwość poznania opinii innych kupujących. – Sklepy zarządzane bezpośrednio przez producenta oferują najczęściej niższe niż w przypadku innych punktów ceny oraz okolicznościowe zestawy produktów z bonusami – tłumaczy Joanna Sobyra, ekspert Segafredo Zanetti Poland, założyciela www.sklepsegafredo.pl. – Jest to możliwe dzięki wyeliminowaniu pośredników pomiędzy wytwórcą towaru, a klientem ostatecznym. W tego typu punktach możemy liczyć na pełną dostępność produktów, których nie znajdziemy w sklepach stacjonarnych – dodaje ekspert. Kupując na popularnych portalach aukcyjnych, możemy natomiast nabyć produkty homemade, czyli wykonane amatorsko w domowych warunkach, np. konfitury, nalewki lub kompoty. Wybierając ten kanał, warto jednak upewnić się jak przebiegały dotychczasowe transakcje zawierane przez sprzedającego i czy oferuje on szybką wysyłkę towaru. W przypadku jakichkolwiek nieścisłości musimy spodziewać się długotrwałych rozstrzygnięć, angażujących administratorów portalu.